ku beraya di perantauan..

16 Oct

Ni aku nak citer sikit apa yang ku buat pada hari raya..

MALAM RAYA

Hasbenku kerja ari jumaat tu..tapi dier balik malam, so malam raya tu aku buat kuah kacang dan rebus nasi himpit…sembang2 ngan hasbenku…main2 ngan danial..tido…

RAYA PERTAMA

Raya pertama aku potong nasi himpit, panaskan kuah kacang dan goreng daging (favourite hasbenku)..pastu hasbenku bersiap nak sembahyang raya. Bila hasbewnku balik dari sembahyang raya,aku bersalam ngan hasbenku..sedihnya..Maafkan mama yer papa. Pastu aku plak suapkan danial nasi dan kuih raya dan mandikan dier sebab hasbenku nak ajak kami berjalan kerumah kawan dier. … tapi maser aku bersiap2..kawan hasbenku plak datang..bagi dier makan dulu. Pastu ajak kawan hasbenku ini gi sesamer kami kerumah kawan yang sorang lagi (kawan dier gak)..so sekali lagi biler nak kuar..kawan hasbenku yang kerja kat balai bomba putrajaya datang…bagi makan lagii…lama gak ah tertunggak perjalanan kami..akhirnya kami kuar kul 12…terus gi rumah kawan hasbenku…pastu aku gi rumah kak azza..tengok baby dier, gi cyberjaya plak…rumah kawan hasbenku..tirednyerrr……pastu baru balik rumah..dalam kul 4..sembahyang…aku ingat nak tido..tapi tak jadi..sebab kawan hasbenku tel nak datang rumah. memandangkan nasi himpitku macam tak cukup..so aku pun buat ah  chawkuewtiaw….dan drg makan dengan lahapnya…..kul 6 drg balik..aku plak nak siapkan bekal hasbenku..sebabnya dier kerja malam….sekian…raya pertama tu..aku open and close door ah…tahun ni baru ah rasa raya sikit…org datang rumah….

RAYA KEDUA

Aku bangun seawal kul 6 pagi..lepas aku sembahyang subuh aku tunggang langgang kat dapur untuk menyiapkan mee kari. Sebabnya kul 9 pg hasbenku nak ajak ker Banting rumah kawan dier..kalau nak kira aku tak payah ah masak2 sebab nak kuar berayakan…tapi aku tak suka kuar rumah ngan perut kosong…tak mau mengharap sangat makan kat rumah org..Anak dan hasbenku nak makan. Lepas suapkan danial dan hasbenku makan, aku bersiap untuk kuar. KAmi ke Banting, rumah Sarjan Jumali (Sarjan hasbenku), Rumah Lili (cleaner kat opis aku), Rumah abang Man (sepupu hasbenku), rumah mak merah (tukang urut ku maser pantang merangkap mak mertua sarjan). Lepas semua selesai kami pulang kerumah dalam kul 3.30 petang. Dlam perjalanan balik..Shahril (kawan hasbenku) tel dan cakap nak datang rumah….hee..sib baik ader mee kari.kalau tak penat ah aku nak masak2 lagi…Lepas Shahril balik..hasbenku terus tido ngan danial…aku plak melakukan tugas2 ku sebagai surirumah….itu ah rayaku…

RAYA KETIGA

Duk kat rumah untuk berehat..hasbenku kerja……………………tidoooo

RAYA KEEMPAT

Aku kerja…huu..huuuu. Hasbenku jaga anak kat rumah…bosannnnn

Advertisements

2 Responses to “ku beraya di perantauan..”

  1. acu October 19, 2007 at 1.35 #

    Selamat Hari Raya buat mama daniel sekeluarga..
    Tak pa.. wpun tk dpt pulang beraya tp raya tetap raya. Pandai masak ya..blh la ajar acu nnti ya…

  2. raziqdanial October 22, 2007 at 1.35 #

    Tak der ah pandai sangat..tapi kalau sikit2 tu boleh ah kongsi ngan acu…tentu acu pun suker masak gak kann..???
    Selamat hari raya gak untuk acu….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: