Archive | July, 2009

Entry lapok…

27 Jul

Kejadian pertunangan ni berlaku pada 26 Jun 2009..

Pertunangan adik ipar aku…kerja aku tuk hari tu ialah sbgai mak andam…semu abaju aku sponsor ngan mekap..

layan gambo jer ah…

P1010974

dgn abangnyer aka my hasben

P1010980

dh selamat…P1010994

pak su hakim dan mak su…

P1010988

Ya Allah…badak berendam btuilah…gemuk tak hinggatnyer…

p/s: walaupun gemuk..mama suker bangat samer papa…heee

Advertisements

Bukan boleh duk diam…

27 Jul

Eish..anak saper ah ni. Tak boleh duk diam sesaat. Maser ni aku tunggu papa, nak gi beli nasi kerabu kat pasar malam bangi..nyumm..nyumm..

Terliur sgt sampai nak meleeh air liur…aku buat bihun jer..so pap yg makan..tak nak aku. Biler ah penyakit alahan ni nak hilang…

Tgk jer ah gelagat budak tomei ni…

DSC01182

ni baru intro…

DSC01183

Daniallllllllllllllll…………..

p/s: help..helpp…

Nasi himpit….

27 Jul

Sejak menjak dua menjak ni..aku suker sgt makan nasi himpit sambal ikan ngan sambal kacang kat gerai Persint 9 (apartment yang tanah runtuh tu). Sedap sungguh…

So hari tu papa balik kerja, papa belikan aku nasi himpit  tu. Aku nak makan biler balik kerja..tpi sb pregnant ni, dimanjakan lebih sikit. Papa offer untuk hantar kat opis..bestnya…

Walaupun dah sarapan, tetapi sb hasben yang hantar kat opis terus rasa lapar..ker aku yang tak kenyang2??

DSC01185

burrr….kenyang nyer…

p/s:thank papa…kalo gini ngandung sepanjang tahun ah..

ensem tak??

27 Jul

Puas gaduh ngan papa..nak beli spek kat danial..

Finally, mama beli gak tanapa papa di sisi…kalo gi ngan papa sure tak dapat..sb alasan papa..MEMBAZIRLAH MAMA…

Kalo setakt nak bagi yang RM5 baik tak yah…(asal gaji jer berlagak…)heehee…

Alah membelikan Danial…

Tapi bila papa tgk..hensemnya anak papa…ah!tulah kedekut sgt…

DSC01190

cover perut tu sayang…like father like son..

DSC01191

blur plak….arghhh..

DSC01193

assalamualaikum…

Kisah semalam…

21 Jul

Semalam balik dari kerja, aku tido jer atas sofa.badan lemah giler babas…papa plak bawak danial gi playground. lepas drg balik aku merengek ngan papa nak makan bihun sup kat taman warisan. Papa ok jer, dier gi sesorang jer beli.

Biler papa dah kuar gi beli bihun sup, aku mandikan danial.dalam kul 7 papa balik rumah, dier belikan untuk aku sorang jer ngan air laici kang…papa baru sudah makan..aku dah masak siakap masak cili api tuk papa…

Lazat sgt aku makan…tapi habis jer makan..uwekkkkk..uwekkkk..habis semua kesedapan…muntah semuanya..

tapi yang buat aku tersentuh, hero aku tu dtg kat aku tepuk bontot…

mama: uwekk..uwekkk

danial: naper mama muntah? (sambil babap bontot mama,nak gosok belakang tak sampai sb aku berdiri kat sink)

mama: mama penat ah danial…

danial: mama akit, danial lap muntah mama…(sambil ambil kain lap kat ruag tamu)

padahal aku tk muntah pun kt ruang tamu tu, tapi dier terikut sb dulu dier pernah muntah kat ruang tamu tu, aku ambik kain lap…sikap perihatin tu dah makin nampak..dah besar sbnarnya…Danial kan abang…

Nasi kerabu…

20 Jul

Sbnarnya dah lama hutang resepi ni ngan adda..sori sayang.Akak tak sempat…Akak langsaikan hutang yerr…

~Bahan-bahannya~

Untuk nasi

Tanak nasi macam biaseer..kalo nak letak warna biru letak ah…tapi kalo nk kira best warna biru tu bukan guna pewarna tapi ader bunga khusus…

Untuk sambal kelapa

RM1 kelapa muda

3 ekor ikan selayang yang telah di bakar – pastu tumbuk

5biji bawang merah – tumbuk

1sudu lada hitam – tumbuk

garam

gula

ajinomoto – ikut suker kalo tk nak letak pun tk per.

(cara membuatnya: masukkan semua bahan-bahan dalam satu kuali, pastu sangai ah..jangan plak letak minyak. Sangai jer jangan samapi hangus. Rasa kesedapannya, kalo ok angkat ah..hidang)

Untuk kuah

2biji kelapa- ambil santan yang muler2 jer

10biji bawang merah – tumbuk

belacan sebesar ibu jari – tumbuk

serai – ketuk

cili boh/cili giling/cili mesin – digaul sekali ngan bahan tumbuk.

nisan/manisan,garam,ajinomoto

cara membuatnya: Masak santan dulu sehingga menjadi pekat dan kalo orang terengganu kater `naik minyak’ lepas tu baru di masukkan bahan2 yang telah ditumbuk tadi beserta serai dan juga manisan,garam,ajinomoto. Rasa kuah tu, kalo boleh biar serasi rasa manis dan masin tu. Dah rasa ok, angkat ah..hidang)

Untuk ulam-ulaman

Kacang panjang

taugeh

ulam-ulam kampung (tak tahu nama, aku tahu rupa jer)

daun selom

kaun kesom

(Daun2 tersebut di hiris halus)

Untuk ikan celup tepung

ikan kembung

tepung beras – dibancuh

kunyit debu – dibancuh

kapur masak- dibancuh

garam – dibancuh

(Ikan perlulah dibersihkan terlebih dahulu, pastu toskan. Bancuh semua bahan2 dan celup ikan dalam bahan bancuhan tadi.Kemudian goren dalam minyak yang panas dan kalo boleh biarlah gorengan tenggelam, maknanya minyak yang banyak ah.)

p/s: Itu ikut resepi aku yang sbnarnya, tak ader tipu2 pun. tk guna kedekut ilmu.aku suker kalo orang perempuan ni pandai masak. best jer kalo cerita bab masak ni. tapi tak kisah kalo tk pandai masak tapi ngaku dan nak belajar. Ader gak yang tak pandai masak tapi heboh satu dunia lauk dier masak lagik best…poyo jerr

 

 

Kejadian…

20 Jul

N3 macam saspen jer,ssbnarnya nak citer ni jer…muler2 layan gambo dulu..

DSC01161

ayam yang sedang di goreng…

DSC01167

ayam goreng berempah..

DSC01165

telur rebus 10biji di belah 2..

DSC01166

nasi lemaknya..18cawan

DSC01168

sambal bilis…

DSC01169

Timun…3batang

DSC01164

Taraaaaaaaaaa…nyum..nyummm

Sbnarnya, papa nak belanja kawan2 dier kat balai.Sb ader ‘sesuatu’, muler2 papa nak beli kat kedai jer..Tapi memandangkan isteri dier ni pantang juper dapur, so aku yang beria-ia nak masak gak..alasanya ‘kalo masak boleh makan banyak papa, kalo beli hari2 pun beli kat kedai gak. Kalo nak belanja orang biar puas hati’

Puas bergaduh aku tetap nak masak gak.tk boleh ah, walaupun alahan nak makan tapi untuk masak aura malas tak pernah kuar dari tubuh ni..kalo tak caya tgk suami i..heee.

bali jer kerja malam tu..gumbira aku dgr citer papa tentang pujian orang.bukan sedap atau tidak yang jadik hal tapi orang puas hati buat aku hepy sgt…papa plak melayan sms tak berhenti citer org bertambah-tambah jer makan…

Aku pun nk buat gak…biler??tunggu ah..tak janji…

….nak muntah…!!!tak suker alahan ni…