Nasi kerabu…

20 Jul

Sbnarnya dah lama hutang resepi ni ngan adda..sori sayang.Akak tak sempat…Akak langsaikan hutang yerr…

~Bahan-bahannya~

Untuk nasi

Tanak nasi macam biaseer..kalo nak letak warna biru letak ah…tapi kalo nk kira best warna biru tu bukan guna pewarna tapi ader bunga khusus…

Untuk sambal kelapa

RM1 kelapa muda

3 ekor ikan selayang yang telah di bakar – pastu tumbuk

5biji bawang merah – tumbuk

1sudu lada hitam – tumbuk

garam

gula

ajinomoto – ikut suker kalo tk nak letak pun tk per.

(cara membuatnya: masukkan semua bahan-bahan dalam satu kuali, pastu sangai ah..jangan plak letak minyak. Sangai jer jangan samapi hangus. Rasa kesedapannya, kalo ok angkat ah..hidang)

Untuk kuah

2biji kelapa- ambil santan yang muler2 jer

10biji bawang merah – tumbuk

belacan sebesar ibu jari – tumbuk

serai – ketuk

cili boh/cili giling/cili mesin – digaul sekali ngan bahan tumbuk.

nisan/manisan,garam,ajinomoto

cara membuatnya: Masak santan dulu sehingga menjadi pekat dan kalo orang terengganu kater `naik minyak’ lepas tu baru di masukkan bahan2 yang telah ditumbuk tadi beserta serai dan juga manisan,garam,ajinomoto. Rasa kuah tu, kalo boleh biar serasi rasa manis dan masin tu. Dah rasa ok, angkat ah..hidang)

Untuk ulam-ulaman

Kacang panjang

taugeh

ulam-ulam kampung (tak tahu nama, aku tahu rupa jer)

daun selom

kaun kesom

(Daun2 tersebut di hiris halus)

Untuk ikan celup tepung

ikan kembung

tepung beras – dibancuh

kunyit debu – dibancuh

kapur masak- dibancuh

garam – dibancuh

(Ikan perlulah dibersihkan terlebih dahulu, pastu toskan. Bancuh semua bahan2 dan celup ikan dalam bahan bancuhan tadi.Kemudian goren dalam minyak yang panas dan kalo boleh biarlah gorengan tenggelam, maknanya minyak yang banyak ah.)

p/s: Itu ikut resepi aku yang sbnarnya, tak ader tipu2 pun. tk guna kedekut ilmu.aku suker kalo orang perempuan ni pandai masak. best jer kalo cerita bab masak ni. tapi tak kisah kalo tk pandai masak tapi ngaku dan nak belajar. Ader gak yang tak pandai masak tapi heboh satu dunia lauk dier masak lagik best…poyo jerr

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: